Mulder-Mazda legt uit: hoe komt de prijs van een auto tot stand?

Mulder-Mazda legt uit: hoe komt de prijs van een auto tot stand?

Als we het hebben over de gevolgen van een ondoorzichtig prijsbeleid zullen de meeste mensen direct denken aan de keukenbranche. Dat is niet zo gek, want iedereen die ooit een keuken heeft gekocht, herkent het gevoel meteen: zodra je de showroom betreedt, is het oorlog. Je hebt het gevoel dat je per definitie moet strijden om het onderste uit de kan te halen. Niet om die perfecte keuken samen te stellen, maar puur en alleen om een eerlijke prijs te krijgen.  Stressvol, onprettig en helaas ook niet ongebruikelijk bij het aanschaffen van een auto. Dat gevoel past absoluut niet bij ons bedrijf en daarom doen we het bij Mulder-Mazda helemaal anders.

Een scherpe prijs. Ook als je niet houdt van onderhandelen.

Iedere klant zit anders in elkaar. Misschien heb je van nature een bescheiden persoonlijkheid of hou je niet van confrontaties. Moet je daarom meer betalen voor een auto dan een buurman of buurvrouw die toevallig wel goed kan onderhandelen? Bij Mulder-Mazda vinden we van niet, en de oplossing is heel simpel: iedereen krijgt dezelfde prijs met de maximale korting die we kunnen geven. Die belofte houdt natuurlijk alleen stand als we ook laten zien hoe de prijs van een auto in elkaar zit. Die prijs hangt af van een aantal factoren, en of het een nieuwe of een gebruikte auto betreft.

Hoe zit het met de prijs van een nieuwe Mazda?

De prijs van een nieuwe auto is allereerst een opsomming van fabricagekosten, transportkosten, BPM en – als een auto buiten Europa wordt geproduceerd – invoerrechten. Vervolgens zijn er aantal organisaties betrokken bij de distributie en de verkoop van een auto. Zij hebben allemaal een stukje marge nodig om te functioneren.  In ons geval zijn dat de volgende partijen:

  • de fabrikant, Mazda
  • de importeur, Mazda Motor Europe
  • en de dealer, Mulder-Mazda.

Als je alle kosten van de auto en de marges van de betrokken partijen bij elkaar optelt, krijg je de adviesprijs. Dat is de prijs van een auto zónder korting. In principe is die prijs een eerlijke vertegenwoordiging van de waarde. Hoe is het dan toch mogelijk om ook nieuwe auto’s scherp aan te bieden?

Volume en klanttevredenheid

Als wij als dealer meer auto’s verkopen, worden wij daarvoor door de importeur beloond met een bonus. Dit geldt ook voor de klanttevredenheid (alleen omgedraaid: zonder slechte beoordelingen blijft onze bonus in stand).  Omdat we de grootste Mazda dealer van Nederland zijn, verkopen we meer auto’s dan gemiddeld. Daarnaast doen we er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen, wat (in de regel) tot goede beoordelingen leidt. Wij kiezen ervoor om de bonussen die hiermee structureel behaald worden, direct door te sluizen naar de klant in de vorm van korting op de adviesprijs.

Hoe lang staat een auto al in de showroom?

Een derde factor die van invloed is op de prijs, is het aantal stadagen van een auto. Is een model net nieuw? Dan draait de fabriek nog niet op volle toeren, zijn er nog maar weinig exemplaren beschikbaar en is de vraag groter dan het aanbod. Dit leidt tot de hogere prijs van auto’s die nog maar kort in de showroom staan. Auto’s die bij ons in de showroom staan worden ook gefinancierd en kosten rente. Als die kosten te hoog dreigen te worden, verlagen we de prijs. Daarom kan het zo zijn dat dezelfde auto een maand later voor een lagere prijs wordt aangeboden.

En hoe zit het met occasions?

De stadagen spelen vanzelfsprekend ook een rol bij gebruikte auto’s. Blijft een auto langer staan dan verwacht? Dan hebben we de waarde blijkbaar niet juist ingeschat en wordt de prijs na verloop van tijd lager. Om het beleid van vaste en transparante prijzen voor iedere klant te kunnen handhaven, onderhandelen we niet op individuele basis over eventuele dalingen in verband met stadagen. Op een gegeven moment daalt simpelweg de prijs en bestaat het risico dat de auto aan iemand anders wordt verkocht. Dit is geen onwil, maar simpelweg de eerlijkste manier. Omdat – meer nog dan bij nieuwe auto’s – de occasionmarkt zeer veranderlijk is, kunnen prijzen zelfs van dag tot dag verschillen. Echter, we horen altijd bij de drie goedkoopste aanbieders van vergelijkbare occasions. We zijn niet de allergoedkoopste, want we hebben een bepaalde standaard die we willen handhaven. Dit zie je aan onze labels.

Het Certified Label voor Mazda occasions

Wordt een vergelijkbare occasion ergens anders goedkoper aangeboden? Kijk goed naar de volgende zaken:

  • is het onderhoud uitgevoerd?
  • is de prijs inclusief rijklaarmaak- en afleverkosten?
  • krijg je garantie op de auto?
  • hoeveel maanden?
  • is de onderhoudshistorie bekend?

Officieel mag het niet meer, maar je ziet nog vaak dat autobedrijven communiceren met een prijs zonder afleverkosten. Occasions met het Certified Label daarentegen worden geleverd met (onder andere) de volgende voordelen:

  • Geen extra afleverkosten
  • 24 maanden garantie
  • volledig bekende onderhoudshistorie
  • 30 dagen omruilgarantie
  • 14 dagen niet tevreden, geld terug
  • alle onderhoud uitgevoerd volgens de door de fabrikant aangegeven intervallen

Met andere woorden. De prijs kan bij Mulder-Mazda weliswaar iets hoger liggen dan bij concurrenten, maar daar staat een compleet product met veel extra zekerheden tegenover. En de prijs op het kaartje is precies de prijs die je betaalt, we hebben geen verborgen kosten.

Inruilwaarde & het bedrag onderaan de streep

Een oude keuken ruil je natuurlijk niet in, maar je oude auto vertegenwoordigt wél een bepaalde waarde. Dat is direct ook waarmee in de autobranche veel gespeeld wordt. Laat je echter niet te snel verleiden door hoge inruilwaardes. Als er tegelijk met de hoge inruilwaarde namelijk minder korting geboden wordt, betaal je per saldo hetzelfde – of misschien meer – terwijl het beter is om te kijken naar de prijs onderaan de streep en de kwaliteit van het product dat geleverd wordt. Omdat Mulder-Mazda werkt met vaste scherpe prijzen en reëele inruilwaardes (die niet afhankelijk zijn van de nieuwe auto die je aanschaft), is het bij ons bovendien mogelijk om tot op de dag van de levering af te zien van het inruilen van je eigen auto, bijvoorbeeld omdat je de auto toch gunstiger zelf kunt verkopen. De prijs van je nieuwe auto blijft dan gewoon in stand. Het is een van de vele voordelen van een transparante manier van zaken doen.

Van verkopers naar adviseurs

Naast scherpe prijzen waar onze klanten niet moeilijk voor hoeven te doen, maakt deze manier van zaken doen nog iets anders mogelijk: de verkopers van Mulder-Mazda kunnen zich nu opstellen als adviseurs. Als de prijs en de voorwaarden eerlijk en transparant zijn, komt de nadruk van het gesprek te liggen op goed en persoonlijk advies. Naar wat voor auto is de klant op zoek? Wat voor opties moeten er in zitten? En welke juist niet? Op basis van ervaring met – en diepgaande kennis van het product gaat de Mulder-Mazda adviseur aan de slag om de auto samen te stellen die perfect aansluit op de wensen van de klant. Dit geeft een totaal andere en veel prettigere dynamiek die kenmerkend is voor de missie van Mulder-Mazda.

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact op met een van onze medewerkers voor meer informatie of extra uitleg.

Contact
Klantenservice Malu

Klantenservice

Nu open
Waar kunnen we je mee van dienst zijn?
Contact

Interessante artikelen

Veilig op weg met winterbandensets van Mulder-Mazda

Veilig op weg met winterbandensets van Mulder-Mazda

Roelf Kromhout
November 25, 2019
De winter komt eraan! Dat betekent kortere dagen, slechter zicht, gladde wegen én een Mulder-Mazda blog met een winters thema: van winterbandenwissel tot wintercheck, alles komt aan bod!
Mazda MX-30 Private Lease: 375,- (na evt. aftrek van subsidie €292* voor de eerste 48 mnd en €375 voor de laatste 12 mnd).

Mazda MX-30 Private Lease: 375,- (na evt. aftrek van subsidie €292* voor de eerste 48 mnd en €375 voor de laatste 12 mnd).

Roelf Kromhout
September 4, 2020
De allereerste 100% elektrische Mazda is vanaf nu te bewonderen in de showrooms van Mulder-Mazda. Een ruim interieur, uitstekend bereik, luxe uitrusting en materialen, de MX-30 heeft het allemaal. En het beste nieuws? De MX-30 is tijdelijk extra aantrekkelijk dankzij een overheidssubsidie van € 4000,- én een introductiekorting van Mazda van nog eens € 6000,-. Private Lease kost Mazda’s elektrische crossover de eerste vier jaar daarom geen € 375,- maar € 292,- per maand*!