Wereldwijde voorraadtekorten. Hoe zit dat eigenlijk en hoe gaan we ermee om? Mulder-Mazda vertelt.

  • Roelf Kromhout
  • 6 december 2021
Wereldwijde voorraadtekorten. Hoe zit dat eigenlijk en hoe gaan we ermee om? Mulder-Mazda vertelt.

Voorraadtekorten: ze zijn niet uitsluitend veroorzaakt door de coronapandemie, maar de omstandigheden van de afgelopen twee jaar hebben zeker niet geholpen. Een ding  is zeker, bijna iedere industrie voelt vaak op meerdere manieren de gevolgen van wereldwijde tekorten. Een belangrijk voorbeeld van zo’n tekort is de schaarste op het gebied van ‘semiconductors’ of microchips. Het is geen geheim dat auto’s in de laatste twintig jaar steeds slimmer en complexer zijn geworden, iets wat mogelijk gemaakt is door de razendsnelle ontwikkeling van deze microchips. Nu er een groot tekort is aan deze microchips is het knap lastig geworden om auto’s te fabriceren – en dus ook om nieuwe Mazda’s te bouwen. Met name dat laatste vormt de aanleiding voor dit artikel.

Belangrijk: vind je de uitleg over semiconductors minder belangrijk en wil je vooral weten wat de tekorten betekenen voor de Premiums van Mulder-Mazda? Scroll dan verder naar het kopje ‘Wat betekent dit voor Mulder-Mazda?’

Een stukje achtergrond: de semiconductor

Je hebt er de laatste tijd vast wel eens van gehoord, de semiconductors, maar wat zijn het precies? Een semiconductor is eigenlijk een ander woord voor transistor. Of het nu gaat om een radio of de smartphone in je broekzak, ze bevatten circuits van schakelaars (of transistors) die op open (0) of dicht (1) kunnen staan. Het op ‘open’ of ‘dicht’ kunnen staan zorgt ervoor dat deze semiconductors of schakelaars bepaalde functies uit kunnen voeren, zoals het maken van berekeningen. Vroeger werden deze transistors gemaakt van metaal of (héél vroeger) zelfs van glas. Dankzij nieuwe technieken en materialen werd het mogelijk om een nieuw soort semiconductor te maken van silicium (hier komt het ‘silicon’ van Silicon Valley vandaan). Waarom silicium? Als grondstof is het ruim voor handen en het laat zich makkelijk miniaturiseren. Iets wat goed van pas komt als je bedenkt dat een moderne smartphone al gauw één of twee miljard van dit soort schakelaars heeft op zijn belangrijkste microchip, de centrale processor. 

Een combinatie van factoren

Nu weet je (ongeveer) wat een semiconductor is, maar nu is de vraag: waarom zijn ze ineens zo moeilijk te krijgen? Ook hier zou je een heel boek aan kunnen wijden, maar we zullen proberen het simpel te houden. Drie zaken spelen een rol: 1. het vervaardigen van semiconductors 2. de stijgende vraag naar goederen in coronatijd en 3. just-in-time manufacturing. 

  1. Het maken van een microchip is een extreem complex proces dat slechts een klein aantal bedrijven beheerst. Alleen al het bouwen van een fabriek voor semiconductors kan bijna tien jaar duren. Het is daarom niet mogelijk om productiecapaciteit snel op te schalen als de vraag toeneemt. 
  2. Eerst leek het erop dat de vraag naar goederen zou dalen door de coronapandemie. Aanvankelijk was dit inderdaad het geval, maar daarna gebeurde iets wat niet iedereen direct aan had zien komen: de vraag naar (luxe) goederen steeg juist enorm omdat mensen niet alleen ineens thuis moesten werken, ze moesten zich ook thuis vermaken.
  3. Van die sterke daling – gevolgd door een grote toename is ook sprake als je kijkt naar de vraag naar nieuwe auto’s. In eerste instantie viel de vraag grotendeels stil, maar het duurde niet lang voordat de vraag naar nieuwe auto’s weer op gang kwam. Uit voorzorg hadden fabrikanten een groot deel van hun bestellingen bij toeleveranciers (voor bijvoorbeeld componenten met semiconductors) echter geannuleerd. Iedereen weet immers dat het duur is om voorraad ongebruikt op de plank te hebben liggen. Er moet daarom zo min mogelijk tijd zitten tussen het geleverd krijgen van een onderdeel en de montage op een auto. Dat heet ‘just-in-time manufacturing.’

Ten aanzien van minder complexe zaken zoals plastic of bekleding kan die werkwijze weinig kwaad, maar nu de productie van nieuwe auto’s grote vertraging oploopt, blijkt het juist een stuk duurder om de semiconductors niet op voorraad te hebben. Natuurlijk heeft men hiervan geleerd en inmiddels zijn de nodige bestellingen weer geplaatst. Het probleem is alleen dat de fabrikanten van semiconductors niet bliksemsnel kunnen schakelen, het opstarten van de productie kost tijd. Bovendien moeten ze nu ook een groot aantal orders verwerken van markten die een explosieve toename hebben gezien in de vraag naar hun producten (denk aan spelcomputers, laptops, webcams, et cetera). Kortom, het is alsof je je plek in de rij op hebt gegeven en het ineens erg druk is in de winkel.  

Wat betekent dit voor Mulder-Mazda?

Dankzij een vooruitziende blik had Mazda in Japan wel een kleine voorraad van (componenten met) semiconductors achter de hand, maar ook die begint op te raken. Het gevolg is dat de productie van nieuwe Mazda’s langer duurt dan gebruikelijk, soms zelfs veel langer. Dat effect is ook voelbaar in de showroom waar minder nieuwe Mazda’s staan dan in voorgaande jaren – en daar begint de schoen te wringen. Mulder-Mazda staat namelijk bekend om haar Premiums: nieuwe en goed uitgevoerde auto’s die op voorraad (en dus) direct beschikbaar zijn, en dat voor scherpe prijzen. Door de omstandigheden die we hier uitgebreid omschreven hebben, wordt het alleen steeds lastiger voor Mulder-Mazda om de Premiums op deze manier aan te bieden. Anderzijds heeft Mulder-Mazda ook een reputatie hoog te houden als het gaat om klantgerichtheid. We introduceren daarom een nieuwe aanpak waarbij jij kunt bepalen wat je belangrijk vindt: directe beschikbaarheid of een scherpere prijs.

Mulder-Mazda Premiums: een nieuwe aanpak

Voorraadtekorten of niet, Mulder-Mazda zal er alles aan doen om zoveel mogelijk nieuwe auto’s te bemachtigen voor haar klanten. Wel is het zo dat de Premiums in de showroom van Mulder-Mazda in prijs zullen stijgen. Die stijging kun je zien als de ‘toeslag’ die je betaalt voor directe beschikbaarheid in tijden van grote schaarste. Natuurlijk willen we ook een alternatief bieden waar je deze toeslag niet betaalt. Dat alternatief is heel simpel: in plaats van een Mazda die op voorraad is, kies je ervoor om een nieuwe Mazda te bestellen. De levertijd is dan vanzelfsprekend langer, maar de prijs is gunstiger. Een bijkomend voordeel is dat je jouw Mazda helemaal naar smaak kunt samenstellen.

Bij Mulder-Mazda krijg je méér

Een ding verandert niet: Mulder-Mazda gaat voor blije klanten. We hopen dan ook dat deze oplossing de moeilijke omstandigheden iets makkelijker maakt. Hoe dan ook, als je in de markt bent voor een nieuwe Mazda is het verstandig om niet te lang te wachten. Dat is immers de beste manier om lange levertijden te voorkomen. Heb je vragen over dit artikel of heb je onlangs een nieuwe Mazda besteld en wil je een update over de verwachte levertijd? Neem gerust contact op of kom langs bij een van onze vestigingen, we vertellen je graag meer.

Klantenservice

Nu open
Waar kunnen we je mee van dienst zijn?
Contact

Interessante artikelen

Ambassadeur: Tim van Schaik
Geen categorie

Ambassadeur: Tim van Schaik

Interview afgenomen door Joost Pels
; Uitwerking: Roelf Kromhout
29 november 2021
Tim van Schaik is nog niet zo heel lang klant bij Mulder-Mazda, maar met oog op zijn positieve ervaringen met de Waddinxveense dealer was hij toch nu al bereid om met ons te zitten voor een kort interview. Tim is zelfstandig ondernemer. Zijn specialiteit? Koeltechniek en airconditioning, iets waar in de laatste jaren natuurlijk meer vraag naar is ontstaan.
Mulder-Mazda breidt service uit met in-house schade herstel
Onze missie

Mulder-Mazda breidt service uit met in-house schade herstel

Roelf Kromhout
27 juli 2022
Dankzij de overname van ASN Autoschade De IJssel kunnen klanten van Mulder-Mazda en Occasion Kampioen nu ook in-house terecht voor professioneel schadeherstel.