• Heldere communicatie
  • Transparante prijzen
  • Vooraf kostenoverzicht
  • Grootste Mazda aanbod

SkyActiv-X: revolutionaire nieuwe motor van Mazda biedt ‘best of both worlds’


Dieselverbruik en koppel gecombineerd met een schone benzinemotor? De nieuwe SkyActiv-X motor van Mazda ontketent een ware revolutie voor de verbrandingsmotor.

Update 7 juni 2019
Mazda Motor Nederland heeft zojuist aangekondigd dat de verkoop van Mazda’s met de SkyActiv-X motor nu echt officieel van start gaat. De Mazda3 heeft de eer om als eerste uitgerust te worden met de nieuwe motor. Ook de prestaties van de revolutionaire 2.0 liter viercilinder zijn officieel bekend gemaakt:

  • 180 pk en 224 Nm koppel
  • Gecombineerd verbruik van 4,3 l/100 km (1 op 23,3) en 96 g/km CO2
  •  Beschikbaar in de Mazda 3 vanaf € 28.610,- rijklaar

Deze indrukwekkende cijfers worden mogelijk gemaakt door de Spark Plug Controlled Compression Ignition techniek van Mazda. Deze techniek combineert het soepele en schone karakter van een benzinemotor met het lage verbruik en de directe respons van een diesel. Net als de SkyActiv-G motor is de X voorzien van een hybridesysteem dat energie opslaat voor de elektromotor (ter ondersteuning van de verbrandingsmotor). Het resultaat is een sportieve, duurzame en zeer bruikbare krachtbron met energielabel A.

Meer weten over SkyActiv-X of alvast een bestelling plaatsen? Neem direct contact op met een van onze medewerkers.

Revolutionaire techniek

Ondanks de opkomst en snelle ontwikkeling van elektrische voertuigen zit er nog genoeg toekomst in de benzinemotor. Mazda vindt namelijk dat bij het berekenen van het verbruik van een auto de gehele cyclus in acht genomen zou moeten worden, niet alleen de energie die gebruikt wordt tijdens het rijden. En de productie van een elektrische auto is nog steeds slechter voor het milieu dan die van conventionele voertuigen. Als je bedenkt dat de nieuwe SkyActiv-X technologie die Mazda momenteel ontwikkelt (een revolutionaire combinatie van benzinemotor met dieseltechniek) het verbruik tot maar liefst 30% laat dalen, zou deze benzinemotor 2.0 voorlopig wel eens de schoonste optie kunnen zijn.

Een kruising tussen een diesel en een benzinemotor

Veel andere fabrikanten hebben al geëxperimenteerd met het gebruik van compressie-ontsteking in een benzinemotor, maar alleen Mazda is erin geslaagd om een cruciaal probleem om op te lossen, namelijk: de overgang van compressie-ontsteking naar vonkontsteking en andersom. Waar een benzinemotor is uitgerust met bougies om het brandstofmengsel te doen ontbranden, vertrouwt een dieselmotor op een hoge compressie die ervoor zorgt dat de diesel ontbrandt. Het was al mogelijk om een benzinemotor te laten functioneren op dit principe, maar alleen bij relatief lage belasting. Voor snelle acceleratie was vonkonsteking nodig. Wat de SkyActiv-X motor bijzonder maakt, is het feit dat Mazda erin geslaagd is om deze twee technieken op efficiënte wijze te combineren.

Een motor zonder nadelen

Wat levert dat op? Een revolutionaire motor die eigenlijk geen nadelen heeft. De SkyActiv-X motor van Mazda beschikt over een kleine supercharger om het mengsel onder hoge druk in te spuiten, de compressieontsteking doet vervolgens de rest, net zoals in een diesel. Dit betekent dat de SkyActiv-X profiteert van kenmerken die menig dieselrijder niet onbekend zijn: hoog koppel en laag verbruik. De motor kan toe met een zeer arm mengsel (veel lucht, weinig benzine), wat het verbruik enorm ten goede komt en – net als een diesel – levert de SkyActiv-X zijn hoge koppel bij lage toerentallen. Tijdens eerste tests door de pers is de motor in sommige gevallen zelfs al directer genoemd dan sommige dieselmotoren. Iets dat ongetwijfeld te danken is aan 1. de unieke samenstelling van de motor, 2. het gebruik van een supercharger in plaats van een turbo, en 3. de aanwezigheid van vonkonsteking die ondersteuning biedt waar nodig.

Ook milieu en portemonnee profiteren

Niet alleen de over de rijeigenschappen is men laaiend enthousiast, ook financieel biedt de SkyActiv-X grote voordelen. De motor verbrandt benzine, geen diesel en is – in tegenstelling tot de meeste dieselmotoren – gemaakt van aluminium. Dit betekent een lichte, schonere auto die maandelijks aanzienlijk minder zal kosten dan een vergelijkbare dieselauto. En dat terwijl hij even zuinig is in gebruik. Als we daarbij de schonere productie van een SkyActiv-X motor in acht nemen, mag bovendien gesteld worden dat de nieuwe motor van Mazda ook een zeer milieubewuste keuze is. Win, win dus.

Coming soon De Mazda3 SkyActiv-X is nu te bestellen

De nieuwe Mazda3 SkyActiv-X is beschikbaar als Hatchback of als Sedan waarbij je de keuze hebt uit de handgeschakelde zesversnellingsback of de zestraps automatische Skyactiv-Drive. Ten opzichte van de SkyActiv-G heeft de X uitvoering een meerprijs van € 950,-. De volledige prijslijst is vanaf donderdag 13 juni beschikbaar, maar aarzel niet om alvast contact op te nemen met een van onze medewerkers als je meer wil weten of een Mazda3 met SkyActiv-X wil reserveren.

Contact opnemen