Mazda’s well-to-wheel filosofie: een totaalstrategie

Mazda’s well-to-wheel filosofie: een totaalstrategie
Als elektrisch de komende tijd maar een beperkt aandeel heeft, is het essentieel dat er geïnvesteerd wordt in schonere brandstof en efficiëntere technieken om deze te gebruiken.

Op het gebied van duurzame mobiliteit is Mazda ervan overtuigd dat schone brandstofmotoren en elektrische aandrijving elkaar niet uit hoeven te sluiten. Het gaat om het vinden van de juiste combinatie. In dit artikel lees je meer over Mazda’s well-to-wheel filosofie.

Bij het berekenen en het belasten van het verbruik van een auto wordt vooral gekeken naar de uitstoot per kilometer. Dat kan in sommige gevallen een vertekend beeld geven. Om tot een meer realistische weergave van de milieu-impact van een voertuig te komen, is Mazda van mening dat de gehele cyclus, well-to-wheel, in acht genomen moet worden:

  • Hoeveel schadelijke stoffen worden er uitgestoten tijdens de productie van een auto?
  • Hoeveel energie verbruikt een auto onder ‘echte’ omstandigheden?
  • En, in het geval van elektrische aandrijving, hoe wordt de energie opgewekt?

Pas als je met al deze factoren rekening houdt, kun je een zinnige vergelijking maken tussen verschillende voertuigen en manieren van aandrijving. Dan blijkt namelijk dat ‘elektrisch’ absoluut deel moet uitmaken van het aanbod, maar dat de rol van brandstof nog lang niet is uitgespeeld. Mazda werkt daarom tegelijkertijd aan een geheel nieuw elektrisch platform én aan de verbetering van brandstofmotoren.

84% van de voertuigen in 2035 uitgerust met verbrandingsmotor

Een belangrijke argument voor de continue ontwikkeling van de brandstofmotor is namelijk dat het merendeel van het globale wagenpark voorlopig nog gebruik zal maken van aandrijving door benzine of diesel (de verwachting: 84% in 2035). Als elektrisch de komende tijd maar een beperkt aandeel heeft, is het essentieel dat er geïnvesteerd wordt in schonere brandstof en efficiëntere technieken om deze te gebruiken. Mazda is daarom een samenwerking aangegaan met Saudi Aramco. Door met Saudi Aramco te werken aan schonere brandstof – die perfect is afgestemd op Mazda motoren – krijg je een ultra-efficiënte (en letterlijke) uiting van het well-to-wheel concept.

Geen downsizing bij Mazda

Een andere trend waar Mazda geen heil in ziet is ‘downsizing,’ een methode waarbij motoren met een kleine cilinderinhoud geholpen worden door turbo’s om een bruikbaar vermogen te realiseren (met een lager verbruik). Klinkt als een goed idee, maar in de praktijk blijkt dat dit vermogen alleen vrijkomt bij toerentallen waar de turbo continu wordt aangesproken, met een hoger verbruik als gevolg. Ook qua constructie is de duurzaamheid van deze oplossingen niet altijd even goed. De motoren slijten sneller omdat ze in verhouding harder moeten werken voor hetzelfde vermogen, en ook turbo’s zijn kwetsbaar. Het vervangen een stukgelopen motorblok is vanzelfsprekend niet goed voor het milieu. Wat werkt dan wel? Als antwoord presenteert Mazda het SkyActiv-X platform: een atmosferische (zonder turbo), hyper-efficiënte en zeer geavanceerde  benzinemotor.

SkyActiv-X: best of both worlds

Met de SkyActiv-X motor is Mazda er als eerste in geslaagd om een cruciaal probleem om op te lossen, namelijk: de overgang van compressie-ontsteking naar vonkontsteking en andersom. Waar een benzinemotor is uitgerust met bougies om het brandstofmengsel te laten ontbranden, vertrouwt een dieselmotor op een hoge compressie die ervoor zorgt dat het mengsel spontaan ontbrandt. Tot nu toe was het niet mogelijk om een benzinemotor met dit principe te ontwerpen. Voor snelle acceleratie was vonkonsteking nodig. Wat de SkyActiv-X motor bijzonder maakt, is het feit dat Mazda erin geslaagd is om deze twee technieken op efficiënte wijze te combineren. Het resultaat is een benzinemotor die wél de voordelen, maar niet de nadelen heeft van diesel. Dat betekent:

  • Veel koppel X niet zo duur als diesel in aanschaf
  • Zeer zuinig X niet het hoge dieselbelastingtarief
  • Lage uitstoot X zonder uitstoot van roet en NOx
Contact

De Mazda EV komt eraan

Er is nog niet veel bekend over de eerste elektrische auto van Mazda anders dan dat hij wordt ontwikkeld volgens dezelfde mensgerichte filosofie als de andere Mazda modellen die al jarenlang de toon zetten op het gebied van comfort, uitrusting en rijgedrag. Natuurlijk moet ‘elektrisch’ deel uitmaken van een duurzame strategie, maar Mazda heeft bewust gewacht op het juiste moment. Het concept moet kloppen, de manier van produceren moet kloppen, maar ook de capaciteiten moeten aansluiten op het beoogde gebruik. Voorlopig zijn elektrische auto’s voornamelijk geschikt voor minder lange afstanden. Modellen die gebruik van middelgrote accu’s (schoner om te produceren) kunnen op die manier voldoen aan een specifieke vraag terwijl hybride oplossingen of schone brandstofmotoren hun eigen toepassingen vervullen. Op die manier creëert Mazda voor iedere toepassing de meest schone en efficiënte oplossing.

Update oktober 2019: Mazda heeft officieel de eerste elektrische Mazda SUV aangekondigd.

Lees meer over de Mazda MX-30

SkyActiv-X modellen nu al in de showroom van Mulder-Mazda!

Met deze gecombineerde strategie is Mazda voorbereid op een duurzame toekomst. Mazda’s volledig elektrische auto laat nog even op zich wachten, maar de nieuwe Mazda3 en CX-30 zijn nu al verkrijgbaar met de revolutionaire SkyActiv-X motor. Meer weten? Breng gerust een bezoek aan een van onze vestigingen, het Mulder-Mazda team praat je graag bij over dit onderwerp.

Contact

Klantenservice

Nu open
Waar kunnen we je mee van dienst zijn?
Contact

Interessante artikelen

Terugblik: succesvolle opening Mulder-Mazda Rotterdam-Zuid in Barendrecht

Terugblik: succesvolle opening Mulder-Mazda Rotterdam-Zuid in Barendrecht

Roelf Kromhout
January 30, 2020
Mulder-Mazda heeft normaal gesproken de neiging om vooral vóóruit te kijken, maar dit is bij uitstek een gelegenheid waar we met plezier nog even op terugblikken: de opening van Mulder-Mazda Rotterdam-Zuid in Barendrecht!
KOM IN AANMERKING VOOR € 4000,- SUBSIDIE OP ELEKTRISCHE MAZDA MX-30

KOM IN AANMERKING VOOR € 4000,- SUBSIDIE OP ELEKTRISCHE MAZDA MX-30

Roelf Kromhout
June 29, 2020
De allereerste 100% elektrische auto van Mazda is nu extra aantrekkelijk. De gloednieuwe MX-30 komt namelijk in aanmerking voor een forse subsidie: € 4000,- bij een particuliere aankoop en een maandelijkse subsidie van € 83,- bij private lease.